کوله پشتی

01 شهریور 1400
کوله پشتی

یک کوله پشتی در ساده ترین حالت به کیفی گفته می شود که یک فرد آن را بر روی شانه هایش حمل می کند. کوله پشتی معمولا به وسلیه ی دو بند از شانه ها آویزان می شود. کوله پشتی ها معمولا آپشن های دیگری نیز دارند. به کوله پشتی ها در محاوره کوله هم گفته می شود.

معمولا دانش آموزان و کوهنوردان از کوله استفاده می کنند. کوله ها به دلیل قابلیت هایی که دارند بیشتر از کیف های دستی ترجیح داده می شوند. چرا که با کیف های دستی حمل کردن اجسام زیاد و ابزار سنگین تقریبا امکان پذیر نیست.
کوله پشتی های بزرگ برای حمل کردن اجسامی بیشتر از ۱۰ کیلوگرم استفاده می شوند. کوله های ورزشی برای حمل برخی از اقلام مانند بطری آب، لباس های اضافی و دیگر اشیای مربوطه استفاده می شوند.
البته بسیاری از کوله های ورزشی دارای بند کمری هستند. این قابلیت باعث راحتی هرچه بیشتر حمل کننده می شود. بندهای کمری هم باعث راحتی در حمل می شود. در واقع به چالاکی و توازن فرد کمک می کند.

انواع کوله پشتی

به طور کلی کوله ها به چهار دسته تقسیم می شوند. هرکدام از این مدل ها ویژگی خاص خودشان را دارند. در واقع هر کدام از این مدل کوله ها برای موقعیت خاصی استفاده می شوند.

کوله های معمولی

این مدل متداول ترین نوع کوله ها هستند. طراحی آن ها از بقیه ی کوله ها ساده تر است. با دو بند که بر روی شانه ها نصب می شوند. این کوله ها معمولا برای استفاده های روزمره و عمومی کاربرد دارد. در ساده ترین حالت ممکن این کوله ها یک جیب دارد. گزینه های دیگر می تواند شامل جیب های کوچکتر داخل جیب اصلی باشد. همچنین جیب هایی درقسمت بیرونی هم در برخی مدل ها وجود دارد. بعضی از مدل های راحت تر قسمت بند کمری یا بند قسمت سینه دارند.

کوله های مدرسه
یک کوله پشتی در ساده ترین حالت به کیفی گفته می شود که یک فرد آن را بر روی شانه هایش حمل می کند. کوله پشتی معمولا به وسلیه ی دو بند از شانه ها آویزان می شود.

در بسیاری از کشورها ، کوله پشتی ها با دانش آموزان شناخته می شوند. کوله های مدرسه ای وسیله اصلی انتقال مواد آموزشی به خانه و مدرسه هستند. معمولا این کوله ها یک یا دو جیب اصلی دارند و البته در قسمت های داخلی و بیرونی جیب های کوچکتر در آن ها وجود دارد.

کوله پشتی های ورزشی


این کوله ها بر اساس نوع استفاده از آن ها متفاوت هستند. در واقع می توانیم آن ها را به چند بخش تقسیم کنیم.
کوله های حمل که معمولا کوچک تراز بقیه ی کوله ها هستند. علاوه بر بند های شانه، بند کمری هم دارد. این محصول یک قسمت ذخیره ی آب دارد .همچنین یک لوله برای نوشیدن آب از آن دارد. کوله های حمل آب معمولا برای ورزش هایی از جمله دوچرخه سواری و دوندگی و پیاده روی استفاده می شوند.

کوله های کوهنوردی

کوله های بار خارجی (External frame): این مدل از کوله پشتی ها برای حمل بار های بیشتر از ۲۰ کیلو گرم استفاده می شوند. طراحی آن ها به این گونه است که یک قاب چوبی ، آلومینیومی و حتی از جنس پلیمر هم دارد. در واقع وزن بار اصلی را در راستای بدن تقسیم می کند. با این ویژگی باعث می شود که شخص عملکرد راحت تری داشته باشد و همچنین از بدن فرد محافظت می کند.


این نوع از کوله ها معمولا برای کوهنوردی استفاده می شوند. همچنین برای استفاده در گروه های نظامی هم کاربرد دارد. یکی از ویژگی های مهم این مدل کوله ها خنک ماندن فرد با آن به نسبت مدل بار داخلی (internal frame) است. همچنین با وجود این ویژگی می توان نوع کوله ی متصل را تغییر داد. این ویژگی در عملیات نظامی کاربرد زیادی دارد.

یک کوله پشتی در ساده ترین حالت به کیفی گفته می شود که یک فرد آن را بر روی شانه هایش حمل می کند. کوله پشتی معمولا به وسلیه ی دو بند از شانه ها آویزان می شود.

کوله های بار داخلی (Internal frame): این مدل از کوله ها در سال ۱۹۶۷ توسط گرِگ لوُو ابداع شد. کسی که موسس برندهای Lowe Alpine و Lowepro است. طراحی این مدل کوله ها که تقریبا می توان گفت متداول ترین نوع کوله برای کوهنوردی است، به گونه ای است که بار در داخل آن جای می گیرد. و نوار های اطراف آن از جنس آلومینیوم، تیتانیوم و پلاستیک هستند.


این نوع کوله پشتی کاملا به بدن فرد می چسبد که در هنگام فعالیت های ورزشی بسیار راحت و راضی کننده است. زیرا این حالت باعث افزایش عملکرد در فرد می شود. البته همین باعث کاهش تهویه می شود که خود دلیلی بر عرق کردن بیشتر در فرد است. این کوله ها دارای بند هایی اضافی هستند که بشود با آن وسایل بزرگ که در درون کوله جای نمی گیرد را از قسمت بیرون به کوله متصل کرد. وسایلی مانند کیسه خواب و پتو.

کوله های دوندگی و دوچرخه سواری

این کوله ها با توجه به کاربردی که دارند باید بسیار کوچک باشند. زیرا معمولا بر روی آن ها کوله های حمل آب نیز قرار می گیرد. در نتیجه نباید وزن زیادی بر روی آن ها باشد تا از عملکرد بهینه ی فرد جلوگیری نکند.

واحد اندازه گیری کوله های ورزشی لیتر است. در ورزش دوندگی کوچکترین نوع کوله های حمل آب استفاده می شود. این کوله ها حداقل ۲ لیتر و حداکثر ۶ لیتر ظرفیت دارند. کوله های دوچرخه سواری از ۶ تا ۱۰ لیتر هستند. برخی از مدل های پیاده روی تا ۳۰ لیتر ظرفیت دارند. مدل های پیاده روی و کوهپیمایی از حجم ۳۵ لیتر تا ۶۰ لیتر متنوع هستند. این مدل کوله ها حجیم ترین نوع کوله ها هستند.

کوله های مخصوص

بعضی از کوله ها کاربرد های بسیار خاصی دارند. این مدل ها برای حمل وسایلی مانند لب تاپ و دوربین های عکاسی و فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کوله ها باید دارای محافظ خاصی برای نگهداری از وسایل داخل آن باشند.
مدل های دیگری از کوله پشتی ها نیز وجود دارند. هر کدام از این کوله ها کاربرد خاص خود را دارند، که این کاربرد بسته به نوع فعالیت با هم فرق می کند.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟