چرم جیر ؛ویژگی چرم جیر

18 اسفند 1400
Suede

چرم جیر نوعی چرم با سطحی مخملی است. سطح نرم چرم‌جیر کاملاً متفاوت از بقیه پوسته های چرمی موجود است که سطح صاف دارند. چرم‌جیر یک چرم واقعی است. اما تفاوت آن این است که از قسمت زیرین پوست حیوان (طرف گوشتی) ساخته می شود.

در قدیم از پوست های چرمی به صورت از داخل به بیرون استفاده می شد. ممکن است این آغازی برای جیر بوده باشد. پس از آن، سطح زیرین پوست حیوان به طور عمدی صاف شد تا مواد بافتی ساخته شود.

تولید چرم‌جیر

produce

این بار پوست زیرین با کمک دستگاه شکاف چرم از لایه رویی پوست حیوانات جدا می شد. این امر باعث ایجاد چرم نازک نرم تری شد. سپس این لایه صاف شده و به عنوان جیر استفاده می شد. چرم‌جیر در وزن‌های زیادی موجود است. از چرم‌جیر بسیار ظریف که برای تولید لباس استفاده می‌شود تا جیر ضخیم که به اندازه کافی سخت و بادوام است که بتوان آن را به لباس کار تبدیل کرد.

این نوع چرم به طور کلی از پوست حیوانات کوچک مانند بره، بز و آهو ساخته می شود. اما بیشتر از پوست بره ساخته می شود. چرم گاو سخت تر از پوست های دیگر است، بنابراین معمولاً از پوست گوساله هم برای تهیه چرم‌جیر استفاده می شود.

kids-leather

چرم‌جیر را می توان در رنگ طبیعی خود استفاده کرد یا به هر رنگ دلخواه رنگرزی کرد. از آنجایی که چرم‌جیر در برابر آب مقاوم نیست و به راحتی خیس و لکه می شود، محصولات ساخته شده از این ماده برای فصول بارانی یا شرایط برفی توصیه نمی شوند.

موارد استفاده از چرم جیر

چرم‌جیر ظاهری خشن، مردانه و طبیعی دارد که آن را برای کوله پشتی، چکمه، کت و حتی تکه های آرنج کت و پیراهن محبوب می کند. چرم‌جیر برای ساخت لباس و لوازم جانبی مانند کیف پول، دستکش، کمربند، کلاه، مبلمان و موارد دیگر نیز استفاده می شود. همچنین به عنوان آستر برای سایر محصولات چرمی از آن استفاده می کنند. چرم‌جیر به عنوان یک ماده عایق مناسب برای هوای سرد در نظر گرفته می شود.

jacket

چگونه چرم جیر بهتری بخریم؟

حیوانی که چرم از آن ساخته می شود و نیز سن حیوان دو عامل مهم تعیین کننده کیفیت چرم‌جیر است که خریداری می کنید. چرم‌جیر بره و بز نسبت به جیر گاو ممتازتر و گرانتر در نظر گرفته می شود. کم مصرف ترین جیر جیر است که از چرم گاو ساخته می شود زیرا سخت تر و انعطاف پذیرتر است.

دو نوع چرم‌جیر وجود دارد – جیر اسپلیت و جیر کامل. برخی از تولید کنندگان جیر، چرم سازی را تقسیم نمی کنند. در عوض پوست چرم را طوری می چرخانند که قسمت زیرین آن بیرون و رویه آن داخل باشد. چنین جیرهایی از دوام بیشتری نسبت به جیرهای اسپلیت برخوردارند.

Suede-Leather

چرم‌جیر چه تفاوتی با چرم های دیگر دارد؟

بافت چرم جیر احساس نرمی و لطافت جذابی دارد. چرم سطح براق تری دارد. چرم استاندارد ضخیم تر از چرم جیر است. از آنجایی که جیر نازک است، به راحتی آسیب می بیند. اما یک مزیت نیز دارد. از آنجایی که نازک‌تر است، انعطاف‌پذیرتر است و می‌توان آن را به راحتی قالب‌گیری کرد تا لباس‌ها و اکسسوری‌هایی زیبایی را با آن تولید کرد.

چرم معمولی سخت تر از چرم جیر است. چرم جیر به اندازه سایر چرم های محکم تر، بادوام نیست. ممکن است در اثر وزن، رطوبت و سایش آسیب ببیند.

Suedecare

سطح پرزدار جیر گرد و غبار و کثیفی را به راحتی جمع کرده و کثیف به نظر می رسد. جیر به طور کلی یک ماده ضد آب نیست. باید از آن مراقبت کرد تا در برابر آب آسیب نبیند.

تفاوت بین جیر و چرم نوبوک

جیر و نوبوک انواع مختلف چرم با سطحی مشابه هستند. اما تفاوت این است که نوبوک از قسمت دانه‌ای چرم (سمت بالا) ساخته می‌شود که به‌گونه‌ای پوشش داده می‌شود. این در حالی است که جیر از لایه داخلی پوست حیوانات ساخته شده است. چرم و نوبوک هر دو از لایه بیرونی چرم ساخته شده اند. نوبوک از دانه بالایی پوست حیوانات ساخته می شود. آن را سمباده می زنند تا ظاهری صاف به آن بدهد. چرم و نوبوک هر دو از جیر دوام بیشتری دارند. Nubuck گران تر از این دو مدل است، پس از آن جیر و سپس چرم.

در حالی که بافت جیر کرکی و انعطاف پذیر است، بافت چرم صاف و سفت است و بافت نوبوک تیره و سفت است.

nubuck-leather

چگونه تفاوت بین چرم جیر طبیعی و جیر مصنوعی تشخیص دهیم؟

چرم جیر اصلی را می توان از بین تمام مواد جیر که بسیار شبیه به جیر هستند به دو روش تشخیص داد. روش اول این است که انگشت خود را خیس کنید و سطح را لمس کنید. اگر آب جذب شود جیر اصلی است. اگر اینطور نیست و روی سطح به صورت قطره هایی می ماند، جیر مصنوعی است. چرم جیر به عنوان یک ماده طبیعی آب را جذب می کند.

این هم مقاله ای دیگر از سایت امی، امیدوارم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

0
۰
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

محصولات و برندها

پشتیبانی واتس آپ...
نیاز به راهنمایی دارید؟
پوشاک امی (عرضه مستقیم پوشاک اروپایی)
سلام
به وبسایت امی خوش آمدید.

چطور میتونم کمکتون کنم؟